IEC Portal de publicacions > Revistes científiques


Referència: 64202
Revista Catalana de Pedagogia [Recurs electrònic]



Volum: 16 : novembre de 2019
Data d´edició: 2019
ISSN (format paper): 1695-5641
ISSN (format digital): 2013-9594
Descripció física: 327 p.
Editorial: IEC

Altres números:

Obra digital
Sumari  

Editorial


Tema monogràfic: Educar per a la creativitat

Pedagogies creatives per sobreviure a la "via mercurial" del canvi educatiu: currículums flexibles, diversitat d'aprenentatges i identitats en transformació
Rifà Valls, Montserrat
Matèries:   Creativitat
Pedagogia
Currículums (Ensenyament)
Mots clau: Pedagogies creatives, canvi educatiu, currículum, aprenentatges creatius, identitats.
Keywords: Creative pedagogies, educational change, curriculum, creative learning, identities.

P. 17-39
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text completText complet

Creativitat i escola
Estaún i Ferrer, Santiago
Matèries:   Creativitat
Educació infantil
Educació primària
Mots clau: Creativitat, desenvolupament creatiu, infant, escola.
Keywords: Creativity, creative development, children, school.

P. 41-58
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text completText complet

El pensament creatiu en la filosofia per a nens, una boutade o una necessitat?
Nomen Recio, Jordi
Matèries:   Creativitat
Educació - Filosofia
Aprenentatge
Mots clau: Filosofia, creativitat, aprenentatge, pensament creatiu, democràcia, transformació social.
Keywords: Philosophy, creativity, learning, creative thinking, democracy, social transformation.

P. 59-72
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text completText complet

Referents per a la creació matemàtica
Albertí Palmer, Miquel
Matèries:   Creativitat
Matemàtica - Aprenentatge
Mots clau: Creativitat, matemàtiques, pràctica situada, diàleg filosòfic.
Keywords: Creativity, mathematics, situated practice, philosophical dialogue.

P. 73-102
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text completText complet

Pensar dibujando: haciendo camino al pensar
Leal, Aurora
Matèries:   Dibuix
Pensament
Mots clau: Dibuix, procés, respecte, significats, representacions, pensar.
Keywords: Drawing, process, respect, meanings, representations, thinking.
Palabras clave: Dibujo, proceso, respeto, significados, representaciones, pensar.

P. 103-123
Citació bibliogràfica Resum Abstract Resumen Text completText complet

Processos d'aprenentatge creatiu a través del joc. Experiència a l'escola dels Encants
París Romia, Gemma
Matèries:   Aprenentatge
Creativitat
Joc (Filosofia)
Dibuix
Mots clau: Aprenentatge, infància, joc, creativitat, narrativa visual, dibuix, escola.
Keywords: Learning, childhood, play, creativity, visual narrative, drawing, school.

P. 125-141
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text completText complet

Afrontar el desarrollo del pensamiento creativo con los estudiantes
Aberasturi-Apraiz, Estibaliz ; Correa Gorospe, José Miguel ; Peña Zabala, Miriam
Matèries:   Creativitat
Aprenentatge
Mots clau: Pensament creatiu, aprenentatge basat en les arts, formació, resistència.
Keywords: Creative thinking, arts-based learning, teacher education, resistance.
Palabras clave: Pensamiento creativo, aprendizaje basado en las artes, formación, resistencia

P. 143-157
Citació bibliogràfica Resum Abstract Resumen Text completText complet

Experiències

Gestions Creatives: formar mestres en i per a una realitat complexa i en constant evolució
Valls Gabernet, Maria Josep ; Liñán Papaseit, Agustí ; Forns Agulló, Gemma ; Ayuso Moli, Helena ; Solsona Badia, Jordina
Matèries:   Mestres - Formació
Currículums (Ensenyament)
Pedagogia - Ensenyament - Mètodes actius - Catalunya
Educació - Experiències
Mots clau: Formació de mestres, docència universitària, transformació educativa, currículum, metodologia, pedagogia crítica.
Keywords: Teacher training, university teaching, educational transformation, curriculum, methodology, critical pedagogy

P. 161-177
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text completText complet

Motivar la creativitat gramatical des de la formació inicial de mestres a l'educació infantil
Monné i Bellmunt, Alexandra ; Grau Ribó, Clara ; Oró Mònico, Laura
Matèries:   Lectura
Escriptura - Ensenyament
Creativitat
Mots clau: Lectoescriptura, aprenentatge global, desenvolupament, creativitat, vincle i socialització.
Keywords: Literacy, comprehensive learning, development, creativity, bond and socialization. Introducció El projecte presentat en aquest article s’emmarca dins l’assignatura de didàctica de les llengües I del bàtxelor en ciències de l’educació de la Universitat d’Andorra. L’objectiu d’aquesta matèria és dotar els futurs mestres de recursos, eines i estratègies per a l’ensenyament de les llengües en l’etapa de zero a sis anys. Així doncs, el treball descrit a continuació s’integra dins d’aquesta finalitat i mostra un conjunt de cinc activitats que permeten treballar de manera lúdica i globalitzada les llengües amb infants, preferiblement, de tres a sis anys. Tradicionalment, en un sistema educatiu que dividia els continguts i aprenentatges en una espècie de calaixos separats i independents els uns dels altres, la didàctica de les llengües es concebia com una disciplina aïllada. En aquest sentit, s’entenia que per aprendre a llegir i a escriure el més important era centrar-se exclusivament en exercicis de repetició pràctica que poc tenien a veure amb el context o els interessos dels alumnes. Si l’objectiu era l’adquisició de la lectoescriptura, per què calia relacionar el seu aprenentatge amb altres continguts? No devia ser aquesta una causa de distracció per als infants? Revista Catalana de Pedagogia, 16 (2019), p. 179-195. Motivar la creativitat gramatical des de la formació inicial de mestres a l’educació infantil. Monné, A., Grau, C. i Oró, L.

P. 179-195
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text completText complet

L'aula, un espai de creació en la formació del professorat: els tallers narratius
Paredes Santín, Adrià ; López Carretero, Asunción
Matèries:   Mestres - Formació
Educació - Experiències
Mots clau: Formació de professorat, dimensions de l’ofici docent, sabers i modes de saber, investigació amb mestres.
Keywords: Teacher training, teaching dimensions, forms of knowledge and ways of knowing, collaborative inquiry.

P. 197-218
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text completText complet

Recursos creatius en la formació i supervisió de professionals de l'educació: l'experiència de l'Equip BES (Barcelona Espai de Supervisió)
Martínez, Raül ; Careta, Arnau ; Ballesteros, Neus ; Gimeno Soria, Xavier
Matèries:   Educació - Experiències
Mestres - Formació
Mots clau: Professionals de l?educació, formació permanent, supervisió professional, recursos creatius, reflexió, autoconeixement.
Keywords: Education professionals, permanent training, professional supervision, creative resources, reflection, self-knowledge.

P. 219-237
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text completText complet

Miscel·lània

La pràctica musical a l'ESO. El cas de cinc escoles concertades de Barcelona
Miralles Garre, Marc
Matèries:   Música - Educació secundària
Música en l'ensenyament - Barcelona
Instruments musicals
Mots clau: Pràctica instrumental, música en l’ESO, currículum i competències bàsiques de música, formació del professorat, instruments musicals.
Keywords: Instrumental practice, music in compulsory secondary school, music competences, teacher training, musical instruments.

P. 241-251
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text completText complet

La formació dels i les mestres de música de primària a les universitats de Catalunya
Vallès Tortosa, Roger
Matèries:   Mestres - Formació
Música - Educació primària - Catalunya
Mots clau: Mestre de música, educació primària, currículum, menció de música, grau d’educació primària, formació.
Keywords: Music teachers, primary education, curricula, music major, bachelor’s degree in Primary Education Teaching, training.

P. 253-264
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text completText complet

Els orígens de l'Escola Lavínia
Camps Mundó, Montserrat ; Sala Sureda, Carme
Matèries:   Moviments de renovació pedagògica - Catalunya
Escola Lavínia (Barcelona)
Mots clau: Educació, antifranquisme, renovació pedagògica, escola oberta, Freinet, cooperativa.
Keywords: Education, anti-Franco movement, pedagogical renovation, open school, Freinet, cooperative.

P. 265-283
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text completText complet

Ressenyes bibliogràfiques

Darder Vidal, Pere, coord.La formació emocional del professorat. Aprendre i ensenyar amb benestar i empatia. Barcelona: Octaedro, 2017.
Urrea Monclús, Aida ; Rodríguez Pérez, Sara
Matèries:   Pedagogia - Ressenyes de llibres

P. 287-290
Citació bibliogràfica Text completText complet

Esteve Ràfols, Mar. Aventures d'aprenentatge. Vic: Eumo Editorial, 2019.
Puig Rovira, Josep M.
Matèries:   Pedagogia - Ressenyes de llibres

P. 291-294
Citació bibliogràfica Text completText complet

Gallifa, Josep. Educació integral. Transformar l'educació, formar la persona, millorar el món. Barcelona: Editorial UOC, 2018.
Amorós Basté, Carme
Matèries:   Pedagogia - Ressenyes de llibres

P. 295-297
Citació bibliogràfica Text completText complet

In memoriam

Pilar Heras Trias (1954-2019). Una figura clau de la pedagogia social contemporània catalana
Fabra, Núria ; Gómez Serra, Miquel ; Llena, Asun
Matèries:   Heras Trias, Pilar - Biografia
Pedagogs - Catalunya - Biografia

P. 301-307
Citació bibliogràfica Text completText complet

Actualitat de la Societat Catalana de Pedagogia

Taula debat i presentació del llibre Propuestas para un nuevo pacto sobre educación. El sentido de aprender en la escolidaridad del siglo XXI
Rué Domingo, Joan
Matèries:   Societat Catalana de Pedagogia - Activitats

P. 311-313
Citació bibliogràfica Text completText complet

Participació en l'acte del Dia Internacional de l'Educació
Amorós Basté, Carme
Matèries:   Societat Catalana de Pedagogia - Activitats

P. 315-316
Citació bibliogràfica Text completText complet

Participació en el Col·loqui Internacional Héloïse "Pedagogies de la democràcia i de la resistència a Europa al segle XX i avui dia"
Amorós Basté, Carme
Matèries:   Societat Catalana de Pedagogia - Activitats

P. 317-320
Citació bibliogràfica Text completText complet

Altres informacions de la Societat

Presentació del llibre Mestres de casa nostra, de Bartomeu Palau Redón
Amorós Basté, Carme
Matèries:   Societat Catalana de Pedagogia - Activitats

P. 321
Citació bibliogràfica Text completText complet

Participació en l'acte de presentació del diccionari temàtic francès-català a l'Acadèmia de Bones Lletres
Matèries:   Societat Catalana de Pedagogia - Activitats

P. 321-322
Citació bibliogràfica Text completText complet


Participació en la celebració del 10è aniversari de la FEDAC
Amorós Basté, Carme
Matèries:   Societat Catalana de Pedagogia - Activitats

P. 323-324
Citació bibliogràfica Text completText complet

Altres informacions de la Societat: Necrològiques



Dades de l´usuari/ària

Per a navegar pel portal necessiteu Mozilla o Microsoft Internet Explorer (recomanem la versió 5.0 o superior).
Amb altres navegadors i/o resolucions podria ser que visualitzéssiu incorrectament alguna de les pàgines del portal.