IEC Portal de publicacions

Referència: 69962


Autor: Jornada sobre la Història de la Ciència i l'Ensenyament Antoni Quintana i Marí (19a : 2021 : Barcelona, Catalunya)

Actes de la XIX Jornada sobre la Història de la Ciència i l'Ensenyament "Antoni Quintana Marí" : Barcelona, 19 i 20 de novembre de 2021 [Recurs electrònic] / Edició a cura de Carmel Ferragud i Maria Rosa Massa-Esteve

Data d'edició: 2023
Descripció física: 117 p.
Entitats: Institut d'Estudis Catalans. Societat Catalana d'Història de la Ciència i de la Tècnica
ISBN: 978-84-9965-708-0
Editorial: IEC



Obra digital
Índex  

De l'histoire des mathématiques dans les classes. Exemples et questions
Chorlay, Renaud
Matèries:   Matemàtica - Història - Ensenyament
Matemàtica - Didàctica

Keywords: history of mathematics, didactics of mathematics, teaching and learning.
DOI: 10.2436/10.2006.05.2

P. 9-15
Citació bibliogràfica Abstract Text complet Text complet

Reina el sol? No! Era una enginyera ambientalista i investigadora de relleu
Roca i Rosell, Antoni
Matèries:   Enginyeres
Telkes, Maria
Energia solar

Keywords: gender in engineering, solar energy, Maria Telkes.
DOI: 10.2436/10.2006.05.3

P. 17-26
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text complet Text complet

El científic i la científica cromo: crítica i implicacions per a l'alumnat
Rivera Colomer, Mar ; Rodríguez i Moreno, Aitor
Matèries:   Ciència - Història - Ensenyament
Dones en la ciència
Mots clau: referents femenins, recursos didàctics, cromificació.
Keywords: female references, didactic resources, “trading-card scientist”.
DOI: 10.2436/10.2006.05.4

P. 27-31
Citació bibliogràfica Abstract Text complet Text complet

Metodologies per a introduir les científiques en els currículums
Solsona i Pairó, Núria
Matèries:   Dones en la ciència
Ciència - Ensenyament
Mots clau: didàctica de les ciències, gènere, recursos educatius, curricula.
Keywords: science education, gender, educational resources, curricula.
DOI: 10.2436/10.2006.05.5

P. 33-38
Citació bibliogràfica Abstract Text complet Text complet

L'assignatura Tallers a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona. Els seus orígens
Pons Poblet, Josep Maria ; Boix Aragonès, Oriol
Matèries:   Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona
Ciència - Història - Ensenyament
Mots clau: història de la ciència, ETSEIB, tallers, taller elèctric.
Keywords: History of Science, ETSEIB, Workshops course, Electrical Workshop course.
DOI: 10.2436/10.2006.05.6

P. 39-48
Citació bibliogràfica Abstract Text complet Text complet

Sabers en acció: una nova història de la ciència, la tecnologia i la medicina
Gil Farrero, Judit ; Ferragud, Carmel ; Bertomeu Sánchez, José Ramón
Matèries:   Ciència - Història
Medicina - Història
Humanitats digitals
Tecnologia - Història

Keywords: historiography, textbooks, information and communication technologies, biographies, geographies of science, digital humanities.
DOI: 10.2436/10.2006.05.7

P. 49-54
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text complet Text complet

Eupalinos en temps de confinament
Virgili Correas, David
Matèries:   Matemàtica - Didàctica
Matemàtica - Ensenyament - Història
Ensenyament a distància

Keywords: Eupalinos, lockdown, history of mathematics, didactics of mathematics, distance learning.
DOI: 10.2436/10.2006.05.8

P. 55-63
Citació bibliogràfica Resum Abstract Text complet Text complet

L'assignatura Tallers a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona. Trenta-cinc anys després, de Tallers a Taller elèctric
Boix Aragonès, Oriol ; Pons Poblet, Josep Maria
Matèries:   Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona
Ciència - Història - Ensenyament
Mots clau: història de la ciència, ETSEIB, tallers, taller elèctric.
Keywords: history of science, ETSEIB, Workshops course, Electrical Workshop course.
DOI: 10.2436/10.2006.05.9

P. 65-72
Citació bibliogràfica Abstract Text complet Text complet

Las pilas de balas, naranjas o esferas
Navarro i Loidi, Juan
Matèries:   Aritmètica
Successions (Matemàtica)
Inducció (Matemàtica)

Keywords: arithmetic, sum of a sequence, polygonal numbers, sum of powers of natural numbers, mathematical induction.
Palabras clave: aritmética, suma de sucesiones, números poligonales, suma de potencias de números naturales, método de inducción.
DOI: 10.2436/10.2006.05.10

P. 73-82
Citació bibliogràfica Abstract Text complet Text complet

Wendlingen: un home de ciència en la cort espanyola del segle XVIII
Berenguer Clarià, Joaquim
Matèries:   Wendlingen, Johannes
Matemàtica - Història - S. XVIII
Mots clau: Wendlingen, segle xviii, ensenyament, matemàtiques.
Keywords: Wendlingen, 18th century, teaching, mathematics.
DOI: 10.2436/10.2006.05.11

P. 83-91
Citació bibliogràfica Abstract Text complet Text complet

Algunes reflexions al voltant de l'ensenyament de la regla del producte al segle XVIII: el cas de The method of fluxions, both direct and inverse (1730) d'Edmund Stone
Blanco Abellán, Mónica
Matèries:   Stone, Edmund. The method of fluxions, both direct and inverse
Mots clau: diferenciació del producte, Edmund Stone, L’Hospital, càlcul leibnizià, càlcul newtonià.
Keywords: product rule, Edmund Stone, L’Hospital, Leibnizian calculus, Newtonian calculus.
DOI: 10.2436/10.2006.05.12

P. 93-100
Citació bibliogràfica Abstract Text complet Text complet

I si fem un zoom i mirem la recta numèrica?
Romero Vallhonesta, M. Fàtima
Matèries:   Nombres irracionals
Matemàtica - Història - Educació secundària obligatòria
Mots clau: nombres irracionals, educació secundària obligatòria, textos històrics.
Keywords: irrational numbers, compulsory secondary education, historical texts.
DOI: 10.2436/10.2006.05.13

P. 101-107
Citació bibliogràfica Abstract Text complet Text complet

Les fonts originals a la història de la matemàtica
Massa i Esteve, Maria Rosa
Matèries:   Matemàtica - Història - Ensenyament
Mots clau: història de la matemàtica, formació matemàtica, pràctiques històriques, textos històrics.
Keywords: history of mathematics, mathematical training, historical practices, historical texts.
DOI: 10.2436/10.2006.05.14

P. 109-117
Citació bibliogràfica Abstract Text complet Text complet

Dades de l´usuari/ària