|
|
Tema monogràfic: competències, currículum i sistemes pedagògics. El perquè de les coses
Les competències bàsiques a l'escola: de la conceptualització a la posada en pràctica. Un camí per explorar
Saballs Teixidó, Joan
; Felip Jacas, Núria
Mots clau: competència, competències bàsiques, currículum escolar.
Keywords: competence, key skills, school curriculum.
Desplegament de competències bàsiques a l'educació obligatòria a Catalunya: de la regulació legal a l'aula
Domingo Villarreal, Àngel
Mots clau: competències bàsiques, organització de centres, activitats d’aprenentatge, avaluació dels aprenentatges.
Keywords: key skills, school organisation, learning activities, assessment of learning.
Competència comunicativa lingüística. Ensenyar i aprendre a ser competent lingüísticament a l'educació obligatòria
Iranzo i García, Pilar
; Queralt i Catà, Enric
Mots clau: competència comunicativa lingüística (CCL), parlar-escoltar-llegir-escriure i interaccionar, progressió competencial de formalitat lingüística, construcció cultural, coordinació pedagògica.
Keywords: linguistic communicative competence (LCC), speaking-listening-read-ing-writing and interaction, progression of formal linguistic competence, cultural con-
struction, pedagogical coordination.
Competència cultural i artística
Vallès Villanueva, Joan
; Calbó Angrill, Muntsa
Mots clau: competència artística i (multi)cultural, educació estètica/sensibilitat, creació/recepció, expressió/representació, tècnica/cognició.
Keywords: artistic and (multi) cultural competence, aesthetic/sensitivity education, creation/reception, expression/representation, technical/cognitive.
Competència per al tractament de la informació i competència digital
Estebanell Minguell, Meritxell
; Ferrés Font, Josefina
Mots clau: societat de la informació, Internet, alfabetització, ensenyament obligatori, processos, competència, tractament de la informació, competència digital.
Keywords: information society, internet, literacy, compulsory education, processes, competence, information processing, digital competence.
Adquisició i desenvolupament de la competència matemàtica
Callís i Franco, Josep
; Mallart Solaz, Albert
Mots clau: competències bàsiques, competència matemàtica, currículum, currículum matemàtic, educació matemàtica.
Keywords: key skills, mathematical competence, curriculum, mathematics curriculum, mathematics education.
"Aprendre a aprendre" a l'escola i a l'institut. Desenvolupament de la competència d'"aprendre a aprendre" a l'educació obligatòria
Saballs Teixidó, Joan
Mots clau: aprendre; «aprendre a aprendre»; metacognició; procés d’aprenentatge; competències bàsiques, currículum escolar.
Keywords: learning, “learning to learn”, metacognition, learning process, key skills, school curriculum.
Competència en autonomia i iniciativa personal
Carretero Torres, María Reyes
; Pérez Cabaní, María Luisa
Mots clau: competència bàsica, desenvolupament integral, autonomia personal, iniciativa personal, autoregulació.
Keywords: key skills, comprehensive development, personal autonomy, personal initiative, self-regulation.
Competència en el coneixement i en la interacció amb el món físic
Poch i Comas, Antoni
Mots clau: teoria i pràctica educativa, formació del professorat, escola nova i treball cooperatiu, mètodes i models científics, ciència i llenguatge, aprendre a veure i viure el món, pedagogia de l’acció.
Competència social i ciutadana. Aprendre a ser persona, a conviure amb els altres i a habitar el món
Boqué i Torremorell, M. Carme
Mots clau: educació, ciutadania, convivència, civisme, competències, currículum.
Keywords: education, citizenship, coexistence, civic behaviour, competencies, curriculum.
Sistema pedagògic i competències bàsiques
Teixidó i Planas, Martí
Mots clau: aprenentatge funcional, competència bàsica, currículum escolar, sistema pedagògic, Escola Activa, Progressive Education.
Keywords: functional learning, key skills, school curriculum, Active School, Progressive Education.
Competències educatives. Revisió conceptual, cronològica i bibliogràfica
Mallart i Navarra, Joan
Mots clau: competència educativa, competència d’aprenentatge, competència bàsica, currículum, ensenyament de competències.
Keywords: educational competence, learning competence, key skills, curriculum, teaching of competencies.
Desenvolupament de les competències a l'escola: una experiència a través del teatre
González Parera, Montserrat
Mots clau: teatre, competències, aprenentatge integral, transdisciplinarietat, complexitat.
Keywords: theatre, skills, integral learning, cross-disciplinarity, complexity.
Concreció de les competències bàsiques al cicle inicial d'educació primària. Una proposta
Domènech Aguiló, Carme
; Merlos Borrull, Margarita
Mots clau: avaluació competencial, indicadors d’assoliment, atenció a la diversitat, grup de treball.
Keywords: competence assessment, attainment indicators, attention to diversity, working group.
Del treball d'aula a les competències bàsiques
González Vega, Víctor Manuel
; Barceló i Sitges, Joan Manuel
; Metje Cadenas, Anna
Mots clau: competències bàsiques, grup de treball, graelles, interdisciplinarietat, ensenyament-aprenentatge.
Keywords: key skills, group work, grids, interdisciplinary work, teaching and learning.
IES Marta Mata: organització del treball per competències
Pratdesaba i López, Núria
Mots clau: currículum competencial, competència comunicativa lingüística i audiovisual, treball transversal, febleses lingüístiques, avaluació en contextos diferents dels de l’aprenentatge.
Keywords: skills-based curriculum, linguistic and audiovisual communicative competence, cross-disciplinary work, linguistic shortcomings, assessment in contexts other than learning.
Estudis, recerques, experiències
La Llei d'educació de Catalunya. Dimensió política i oportunitat pedagògica
Sarramona i López, Jaume
Mots clau: Llei d’educació de Catalunya, política i legislació educativa, pedagogia catalana.
Keywords: Catalan Education Act, education policy and legislation, Catalan pedagogy.
Virtuts de la paideia atlètica
Turró i Ortega, Guillem
Mots clau: paideia, virtuts, moral, kalokagathia, agonística, esport, harmonia.
Keywords: paideia, virtues, morals, kalokagathia, agonistic, sport, harmony.
El sentit pedagògic del geni: entre la dissonància i la voluntat de poder
Jiménez Abadías, Óscar Antonio
Mots clau: idealisme, Bildung, autoformació, geni, voluntat de poder.
Keywords: idealism, Bildung, self-education, genius, willpower.
Quan el camí esdevé pensament: cap a una pedagogia itinerant
García i Farrero, Jordi
Mots clau: pedagogia, experiència, caminar, Nietzsche, Rousseau, flâneur, autoformació.
Keywords: pedagogy, experience, walking, Nietzsche, Rousseau, flâneur, self-education.
"La classe és com un escenari...". Aprenentatge de les llengües estrangeres mitjançant la dramatització
Vilanova i Vila-Abadal, Maria
Mots clau: dramatització, ensenyament de llengües estrangeres, intel·ligències múltiples, estils d’aprenentatges, estratègies de dramatització.
Keywords: drama, teaching of foreign languages, multiple intelligences, learning styles, drama strategies.
La gestió del coneixement en les organitzacions educatives
Rodríguez-Gómez, David
Mots clau: comunitat de pràctica, gestió del coneixement, construcció del coneixement, desenvolupament professional, desenvolupament organitzatiu.
Keywords: community of practice, knowledge management, knowledge building, professional development, organisational development.
Primeres passes vers l'avaluació de la transferència de la formació: reflexions per a iniciar la recerca
Barrera Corominas, Aleix
Mots clau: avaluació de la transferència, avaluació de la formació contínua, formació a les organitzacions, Administració pública i formació.
Keywords: transfer assessment, continuing education assessment, public administration and training.
Procés de planificació i avaluació en una aula de P4 d'una escola pública de primària a Anglaterra
Salvador Peyrón, Berta
Mots clau: pedagogia comparada, educació infantil, Londres, Anglaterra, planificació, avaluació.
Keywords: comparative education, early years, London, England, planning, assessment.
Models d'interpretació de la cançó tradicional catalana feta pels mestres especialistes de música a l'escola primària
Pujol i Subirà, Maria Antònia
Mots clau: primària, música, interpretació, cançó tradicional catalana, formació permanent i inicial de mestres.
Keywords: primary, music, performance, traditional Catalan songs, initial teacher training, in-service teacher training.
La Comunitat Parc Arqueològic Mines de Gavà promou una educació en i mitjançant el patrimoni
Sprünker, Janine
Mots clau: objectes digitals, educació en i mitjançant el patrimoni, TIC, col·laboració institució de patrimoni i institut d’ensenyament secundari, continguts i competències bàsiques.
Keywords: e-learning, digital objects, heritage, teaching, compulsory secondary education.
La trilogia autobiogràfica del professor Octavi Fullat: quan la confessió esdevé memòria pedagògica
Vilanou i Torrano, Conrad
Mots clau: filosofia de l’educació, teoria de l’educació, autobiografia, memòria, confessió, Agustí d’Hipona, Albert Camus, Octavi Fullat.
Keywords: philosophy of education, theory of education, autobiography, memoir/memory, confession, Agustí d’Hipona, Albert Camus, Octavi Fullat.
Recensions
Besalú, Xavier. Pedagogia sense complexos contra fatalistes i saberuts. Xàtiva: Edicions del Grec, 2010.
Vilanou i Torrano, Conrad
Bruner, Jerome. Making stories: law, literature, life. Cambridge-Massachussets: Harvard University Press, 2003.
Busquets i Dalmau, Lluís
Deusdad Ayala, Blanca. Immigrants a les escoles. Lleida: Pagès, 2009. [12è Premi Batec de Recerca i Innovació Educatives, 2008]
Gutiérrez, M. Luisa
Lerer, Seth. La magia de los libros infantiles: de las fábulas de Esopo a las aventuras de Harry Potter. Barcelona: Ares y Mares, 2009. [Original: Children's literature: a reader's history, from Aesop to Harry Potter. The University of Chicago Press, 2002]
Busquets i Dalmau, Lluís
Martorell i Gil, Encarnació. Amb ulls de nena: dietari de la guerra a la rereguarda. Edició a cura de Salvador Domènech i Domènech. Badalona: Ara Llibres, 2008.
Guilera Rico, Laura
Pennac, Daniel. Chagrin d'École. París: Gallimard, 2007. [ Mal d'Escola. Barcelona: Empúries, 2008]
Teixidó i Planas, Martí
Shrimpton, Paul. A catholic eton?: Newman's Oratory School. Leominster: Gracewing, 2005.
García Ruiz, Víctor
Varela i Serra, Josep. Maria Rúbies o el repte constant: política, religió i pedagogia a la Catalunya del segle XX. Lleida: Pagès, 2008.
Busquets i Dalmau, Lluís
Altres
Dades dels col·laboradors d'aquest número
|
|