Resum
L’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat (d’ara endavant, aeroport del Prat) proposada per AENA el 2021 ha suscitat un ampli debat
des de diferents punts de vista per les seves implicacions econòmiques, socials i
ambientals, així com pels condicionants tècnics i estratègics.
AENA ha elaborat un projecte atenent les necessitats de l’aeroport vist des de
la perspectiva de la seva explotació dins una gestió global per a tot l’Estat, del
qual es desconeixen tots els detalls. La manca d’un debat previ a Catalunya ha
suscitat una forta controvèrsia, moltes vegades condicionada per apriorismes en
un costat o l’altre. És per això que des de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) s’ha
considerat que podria resultar útil aportar un document amb una visió global
sobre aquesta ampliació, elaborat a partir del coneixement d’experts de diferents
àrees, havent procurat que les dades considerades hagin estat recollides de manera rigorosa i al més completament possible.
Aquest informe ha estat elaborat a partir de les sessions de treball temàtiques
mantingudes amb diferents experts dels àmbits de la mobilitat i el transport, de
la gestió aeroportuària, de l’economia i del medi natural, membres de l’IEC i
d’altres sectors acadèmics i professionals. També s’han consultat informes recents elaborats per diverses institucions i organismes, documents tècnics, legislació i tractats internacionals. Una primera versió del document va ser aprovada en
la sessió ordinària del 4 d’abril de 2022 de la Secció de Ciències i Tecnologia, i la
seva difusió va ser comunicada a la sessió plenària de l’IEC celebrada el dia 11 de
maig de 2022 i l’informe final presentat a la sessió del 15 de juny.
|