Portal de publicacions
> Col·leccions bibliogràfiques
|
Referència: 67222
|
|
Autor: Col·loqui Internacional Héloïse (3r : 2019 : Barcelona, Catalunya)
Pedagogies de la democràcia i la resistència a l'Europa del segle XX i fins avui / Edició a cura de Josep González-Agàpito, Carme Amorós Basté i Jordi Garcia Ferrero
Data d'edició: 2021
Descripció física: 219 p. : il·l. ; 24 cm
Entitats:
Institut d'Estudis Catalans. Secció de Filosofia i Ciències Socials
ISBN: 978-84-9965-608-3
Col·lecció: Treballs de la Secció de Filosofia i Ciències Socials ; 52
Editorial: IEC
Text complet
|
|
Resum
La construcció i el sosteniment de la societat democràtica a Europa es troben amb greus amenaces i dificultats pel sorgiment i l’avenç d’autoritarismes o directament de règims dictatorials. El manteniment i l’expansió de la democràcia, abans i ara, demanen accions a favor dels drets humans i de les virtuts cíviques. Una educació que meni a exercir activament la ciutadania, a edificar una societat en pau sobre la base de la justícia i la cohesió socials.
Per a respondre a aquesta situació es va organitzar el Col·loqui Internacional Héloïse, a l’Institut d’Estudis Catalans, en el qual es van aplegar educadors i educadores europeus que van analitzar les «Pedagogies de la democràcia i la resistència a l’Europa del segle xx i fins avui». Establint ponts entre el passat i el present, es van examinar les idees i les accions realitzades a Catalunya i a Europa per a consolidar la democràcia i els drets humans a través de l’educació com la millor garantia de l’emancipació de les persones. També, per a edificar una societat equitativa, lliure i culta. «L’objectiu de l’educació en una democràcia és desenvolupar les capacitats per fer persones autònomes que pensin per elles mateixes, i les societats democràtiques han de construir un projecte educatiu col·lectiu», va afirmar Philippe Meirieu en la seva intervenció.
Aquesta publicació recull debats, conferències i comunicacions, i també els reports d’experiències educatives portades a terme. És una reflexió polièdrica que integra diversos formats, amb una conjunció de teoria i experiències pràctiques, i ens insta a continuar treballant, sempre al servei de les persones, per les pedagogies de la democràcia i la resistència en els temps complexos que vivim, i a seguir forjant una societat més justa i solidària sota l’actual imperatiu categòric de supervivència que ens assenyala l’ecologia.
|
|
|
|
|
Altres
I. Conferències
Democràcia i resistència en la renovació pedagògica de Catalunya durant el segle XX: contextos, itineraris i propostes pedagògiques
Soler i Mata, Joan
II. Taules rodones / debats
III. Comunicacions
La polis com a organisme eusocial: la pedagogia com a sistema immunològic en el manteniment de la democràcia
Amorós Hernández, Miquel
Les pedagogies de la resistència en els espais urbans representats en dictadures realitzades a partir del fil dels reportatges sobre manifestacions estudiantils europees
Collelldemont Pujadas, Eulàlia
Une école sans société? Ivan Illich, Danilo Dolci et nous, ici, qualque part en Europe du Sud
Fiscarelli, Antonio
La idea de llibertat de Joan Roura-Parella durant els anys d'exili: a propòsit d'un text inèdit
García i Farrero, Jordi
Le patrimoine pédagogique et la problématique des usages des tecnologies et des ressources numèriques: un regard històrico-cultural sur mon parcours
Laferrière, Thérèse
Una educació liberal per als treballadors. A propòsit de Richard H. Tawney (1880-1962)
Pascual Martín, Àngel
L'educació: entre el naturalisme i l'artificialitat. Algunes consideracions rousseaunianes per enfrontar el present
Sánchez Margalef, Ferran
IV. Report del Col·loqui Internacional Héloïse a Barcelona
Report del Col·loqui Internacional Héloïse a Barcelona
V. Aliança d'entitats organitzadores i col·laboradores del Col·loqui Héloïse. Organismes que hi han donat suport
[Aliança d'entitats organitzadores i col·laboradores del Col·loqui Héloïse. Organismes que hi han donat suport]
VI. Annexos
|
|
|
|