IEC Portal de publicacions > Col·leccions bibliogràfiques

Referència: 67222


Autor: Col·loqui Internacional Héloïse (3r : 2019 : Barcelona, Catalunya)

Pedagogies de la democràcia i la resistència a l'Europa del segle XX i fins avui / Edició a cura de Josep González-Agàpito, Carme Amorós Basté i Jordi Garcia Ferrero

Data d'edició: 2021
Descripció física: 219 p. : il·l. ; 24 cm
Entitats: Institut d'Estudis Catalans. Secció de Filosofia i Ciències Socials
ISBN: 978-84-9965-608-3
Col·lecció: Treballs de la Secció de Filosofia i Ciències Socials ; 52
Editorial: IEC


Text complet   Text complet
Resum

La construcció i el sosteniment de la societat democràtica a Europa es troben amb greus amenaces i dificultats pel sorgiment i l’avenç d’autoritarismes o directament de règims dictatorials. El manteniment i l’expansió de la democràcia, abans i ara, demanen accions a favor dels drets humans i de les virtuts cíviques. Una educació que meni a exercir activament la ciutadania, a edificar una societat en pau sobre la base de la justícia i la cohesió socials. Per a respondre a aquesta situació es va organitzar el Col·loqui Internacional Héloïse, a l’Institut d’Estudis Catalans, en el qual es van aplegar educadors i educadores europeus que van analitzar les «Pedagogies de la democràcia i la resistència a l’Europa del segle xx i fins avui». Establint ponts entre el passat i el present, es van examinar les idees i les accions realitzades a Catalunya i a Europa per a consolidar la democràcia i els drets humans a través de l’educació com la millor garantia de l’emancipació de les persones. També, per a edificar una societat equitativa, lliure i culta. «L’objectiu de l’educació en una democràcia és desenvolupar les capacitats per fer persones autònomes que pensin per elles mateixes, i les societats democràtiques han de construir un projecte educatiu col·lectiu», va afirmar Philippe Meirieu en la seva intervenció. Aquesta publicació recull debats, conferències i comunicacions, i també els reports d’experiències educatives portades a terme. És una reflexió polièdrica que integra diversos formats, amb una conjunció de teoria i experiències pràctiques, i ens insta a continuar treballant, sempre al servei de les persones, per les pedagogies de la democràcia i la resistència en els temps complexos que vivim, i a seguir forjant una societat més justa i solidària sota l’actual imperatiu categòric de supervivència que ens assenyala l’ecologia.


Afegir a la cistella
  36,00 €  
Índex  

Altres


I. Conferències

Résistance(s) et pédagogie(s): vers une éducation à la démocratie
Meirieu, Philippe
Matèries:   Democràcia i educació


P. 13-26
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

Europa, província pedagògica: cinc referents per a la resistència a la Catalunya del segle XX
Vilanou i Torrano, Conrad
Matèries:   Pedagogia - Europa - Història
Pedagogia - Catalunya - S. XX


P. 27-45
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

Democràcia i resistència en la renovació pedagògica de Catalunya durant el segle XX: contextos, itineraris i propostes pedagògiques
Soler i Mata, Joan
Matèries:   Democràcia i educació - Catalunya - S. XX
Moviments de renovació pedagògica - Catalunya - S. XX


P. 47-65
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

II. Taules rodones / debats



III. Comunicacions

La polis com a organisme eusocial: la pedagogia com a sistema immunològic en el manteniment de la democràcia
Amorós Hernández, Miquel
Matèries:   Democràcia i educació
Pedagogia


P. 131-134
Citació bibliogràfica Text complet Text complet


Les pedagogies de la resistència en els espais urbans representats en dictadures realitzades a partir del fil dels reportatges sobre manifestacions estudiantils europees
Collelldemont Pujadas, Eulàlia
Matèries:   Manifestacions - Espanya - S.XX
Pedagogia - Espanya - S. XX


P.137-140
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

Projecte "Tots iguals, tots diferents"
Fuente Castelló, Rosa Maria de la
Matèries:   Democràcia i educació


P. 141-143
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

Lectura pedagògica de Per combatre aquesta època, de Rob Riemen
Domènech i Vivas, Clara
Matèries:   Riemen, Rob. Per combatre aquesta època


P. 145-147
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

Une école sans société? Ivan Illich, Danilo Dolci et nous, ici, qualque part en Europe du Sud
Fiscarelli, Antonio
Matèries:   Pedagogia - França - S. XX
Democràcia i educació - França - S. XX/XXI


P. 149-150
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

La idea de llibertat de Joan Roura-Parella durant els anys d'exili: a propòsit d'un text inèdit
García i Farrero, Jordi
Matèries:   Roura-Parella, Joan - Activitat professional - Pedagog


P. 151-154
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

Le patrimoine pédagogique et la problématique des usages des tecnologies et des ressources numèriques: un regard històrico-cultural sur mon parcours
Laferrière, Thérèse
Matèries:   Pedagogia


P. 155-163
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

Vers una pedagogia feminista amb prespectiva interseccional: gènere i educació
Lojo, Mirta ; Otero-Vidal, Mercè
Matèries:   Feminisme
Pedagogia


P. 165-166
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

Xarxes per al canvi, una oportunitat per a la transformació educativa
Mas i Ferrer, Mercè
Matèries:   Ensenyament - Innovacions


P. 167-169
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

Anàlisi del concepte de ciència a través del Boletín de la Escuela Moderna
Martínez-Olmo, Francesc
Matèries:   Ciència


P. 171-173
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

La robòtica i la programació, una experiència educativa que fomenta el pensament computacional
Oliveras Ballús, Maria de Montserrat ; Basseda Cardó, Jaume
Matèries:   Robòtica
Programació (Matemàtica)


P. 175-177
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

Una educació liberal per als treballadors. A propòsit de Richard H. Tawney (1880-1962)
Pascual Martín, Àngel
Matèries:   Tawney, Richard T.


P. 179-181
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

L'educació: entre el naturalisme i l'artificialitat. Algunes consideracions rousseaunianes per enfrontar el present
Sánchez Margalef, Ferran
Matèries:   Naturalisme
Rousseau, Jean-Jacques - Crítica i interpretació


P. 183-186
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

Música, identitat de gènere i adolescència. Orientacions didàctiques per treballar la coeducació
Soler Campo, Sandra ; Oriola, Salvador
Matèries:   Coeducació
Identitat sexual
Adolescents - Conducta sexual


P. 187-188
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

Més enllà de l'escola democràtica: el col·lectiu d'autogestió educativa La Pinya
Torrent i Font, Albert
Matèries:   Ensenyament - Innovacions
Democràcia i educació


P. 189-191
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

Sota la roda o entre els murs. L'anàlisi institucional en perspectiva
Tort i Bardolet, Antoni
Matèries:   Pedagogia


P. 193-194
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

IV. Report del Col·loqui Internacional Héloïse a Barcelona

Report del Col·loqui Internacional Héloïse a Barcelona
Matèries:   Educació - Congressos


P. 195-204
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

V. Aliança d'entitats organitzadores i col·laboradores del Col·loqui Héloïse. Organismes que hi han donat suport

[Aliança d'entitats organitzadores i col·laboradores del Col·loqui Héloïse. Organismes que hi han donat suport]
Matèries:   Educació - Congressos


P. 205-208
Citació bibliogràfica Text complet Text complet

VI. Annexos


Dades de l´usuari/ària