Portal de publicacions
null
|
Referència: 58183
|
|
Autor: Jornades d'Història de l'Educació als Països Catalans (12es : 2016 : València)
Educar en temps de guerra : [XXII Jornades Internacionals d'Història de l'Educació : València, 9, 10 11 de novembre de 2016]
Data d'edició: 2016
Descripció física: 614 p. : il·l., taules ; 24 cm
Entitats:
Institut d'Estudis Catalans. Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana
Institut d'Estudis Catalans. Publicacions vinculades
Institució Alfons el Magnànim
ISBN: 978-84-7822-696-2
Col·lecció: Arxius i documents ; 65
Editorial: Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana [coedició amb] : Universitat de València : Institució Alfons el Magnànim
Enllaç:
Institució Alfons el Magnànim
|
|
Resum
Fa vuitanta anys, des del 18 de juliol de 1936, els diversos territoris de l?Estat espanyol estaven immersos en una guerra civil provocada per aquells que, amb l?objectiu d?acabar amb la Segona República i instaurar un règim militar, van posar punt i final i van combatre tot allò que representaven els valors i ideals republicans. En aquell context, l?educació i l?escola van ser un terreny de combat ideològic i polític, però també van donar lloc a iniciatives de resistència cultural, de renovació pedagògica, de lluita de les classes populars, d?atenció als desplaçats dels seus llocs d?origen, i, en definitiva, d?anhel de continuïtat de l?esperit renovador impulsat a partir de l?any 1931. L?educació, tant als fronts de guerra com a les reraguardes, va ser un element important amb una funció que, lluny de limitar-se al marc escolar, va esdevenir social i cultural en el sentit més ampli del terme. A més, durant aquest període i en el bàndol dels qui s?havien revoltat contra el sistema democràtic, naixerà i s?anirà vertebrant, al costat del nou Estat totalitari que es volia construir, una concepció educativa que, al capdavall, plantarà les arrels en el model de l?escola tradicional.
La present publicació, Educar en temps de guerra, però, sobrepassa el context històric espanyol, i exposa el debat pedagògic i la recuperació de les experiències dels inicis del segle XX, temps de guerres a tota Europa, adoptant un caràcter internacional que va més enllà del temps i de l?espai, convertint-se en un text de màxima actualitat perquè, malauradament, la guerra no ha desaparegut mai de les societats humanes.
|
|
|
|
|
Altres
Aules i experiències educatives en temps de guerra
Materials fràgils per a la història de l'educació a Mallorca durant la Guerra Civil (1936-1939)
Jaume i Campaner, Miquel
La funció social de l'educació en temps de guerra
En la cocina se gana la guerra. La educación fascista de las mujeres en tiempo de guerra: de la cocina de guerra al jardín de guerra
Ascenzi, Anna
; Brunelli, Marta
Education during the Great War: a look to the social function of the readings
Bosna, Vittoria
Teachers, propaganda, assistance and education during the Great War in Bologna
D'Ascenzo, Mirella
"Rezo y rezo pero no puedo orar lo suficiente como para que la guerra termine". La Gran Guerra, la educación y la infancia en Rusia
Caroli, Dorena
Les colònies en règim familiar d'Horta Sud. Solidaritat, protecció i educació en temps de guerra
Ferrús Peris, Wilson
La Agrupación de Mujeres Antifascistas y el Proyecto de la Primera Ciudad Infantil en Cataluña (1936-1939)
García Colmenares, Carmen
La propaganda del ahorro como factor de nacionalización de la infancia en la escuela de la Italia fascista (1939-1943)
Meda, Juri
"Teachers at war": the contribution of the Lombard Committee to the Unione Generale degl'Insegnanti Italiani during teh First World War
Scaglia, Evelina
; Bergomi, Alberta
Propostes teoricopedagògiques i polítiques en temps de guerra
Narrar "las virtudes de los chicos de ayer", para formar a las generaciones de la gran guerra. Los libros escolares de Luigi Bertelli (1914-1918)
Ascenzi, Anna
; Patrizi, Elisabetta
La Inspecció de l'ensenyament en èpoques convulses del segle XX a Espanya: de Primo de Rivera a Franco
Camacho Prats, Alexandre
Educar contra la guerra. L'experiència de la Gran Guerra en el pensament pedagògic i polític de Célestin Freinet
Fuentes Codera, Maximiliano
Mejorar la cultura obrera en defensa de la clase trabajadora. Esbozos de la educación social, política y pedagógica anarcosindicalista en la retaguardia republicana (Valencia, 1936-1939)
García de Fez, Sandra
; Bascuñán Cortés, Javier
Nacionalización y militarización de la infancia en Italia en la primera mitad del siglo XX
Gabrielli, Gianluca
El exilio en Bélgica de los jesuitas españoles durante la Segunda República y influencia en la pastoral social y educativa durante el franquismo
Igelmo Zaldívar, Jon
La FUCI de Aldo Moro y Giulio Andreotti y el compromiso con la formación religiosa y cultural de los universitarios católicos italianos en los años de la II Guerra Mundial
Sani, Roberto
; Pomante, Luigiaurelio
Ciència, pedagogia social i revolució, 1936-1939. Alguns enfocaments. El cas del científic valencià Rafael Vilar i Fiol
Solà i Gussinyer, Pere
La història de l'educació investigada i ensenyada
Actualitat de les propostes de lectura de Mujeres Libres: accions concretes en projectes d'innovació educativa en la formació inicial de mestres al segle XXI
Aguilar Ródenas, Consol
|
|
|
|